Een landelijke campagne met tv-commercials en online advertenties betaalt zich uit. De E-boek en luisterboeken abonnementsdienst Bookchoice, die de afgelopen twee jaar in de luwte opereerde, ziet de ledentallen opnieuw stijgen.
Kosmos Uitgevers heeft onder leiding van directeur Hilde Vinken de lezer naar binnen gehaald. En boekt daar nu al enkele jaren mooie successen mee. ‘Je moet vooraf investeren in het optimaal aanscherpen van het product, omslag, uitvoering et cetera, zodat een consument meteen snapt wat het hem of haar oplevert als hij het boek koopt.’
Muismatjes, hippe koffiebekers, knuffels, Doppers, spaarpotten: in heel veel boekhandels zijn deze artikelen inmiddels te vinden. Ze zorgen voor ‘beleving’ in de winkel en leveren een bijdrage aan de omzet die als het om boekenverkoop gaat nogal eens onder druk staat. Marieke Konings van distributeur KingsPoint vertelt over haar ervaring met boekhandels en sprak met zes boekverkopers over hun omgang met non books.
De Tilburgse boekhandel die nu de naam Gianotten Mutsaers draagt, heeft in deze eeuw alle stormen doorstaan die door het boekenvak raasden, van de kredietcrisis tot en met alle perikelen rond Polare. Luttele weken na de feestelijke opening van een ingrijpend verbouwde winkel ging dan ook nog eens het land op slot vanwege corona, maar eigenaren Marlous en zoon Ruud Mutsaers kijken alleen maar vooruit.