Sinds eind 2016 is uitgeefconsultant Patrick Swart algemeen directeur van WPG. Vorige maand kwamen de jaarcijfers van 2016 naar buiten, die weinig fraai waren. Maar de prestaties in 2017 zijn volgens Swart boven begroting. Belangrijk onderdeel van zijn strategie is versnelde innovatie.
Winkelcentra in middelgrote steden buiten de Randstad hebben het moeilijk. Consumenten shoppen steeds vaker online, toonaangevende ketens richten zich op de grote steden, met leegstand als gevolg. Is er nog toekomst voor het winkelcentrum?
Ontmoetingen met vakgenoten tussen de informele borrel en de zakelijke werkafspraak in. Dat bieden de bijeenkomsten van het Merkelbach Genootschap, een netwerk voor boekenvakvrouwen dat dit jaar vijf jaar bestaat. ‘Je vindt elkaar gemakkelijker, ook buiten je directe werkkring.’
Vakantietijd breekt aan: de toptijd voor het digitale lezen. De markt voor het e-boek leek zich de laatste jaren te stabiliseren, maar het tegendeel is het geval. Nieuwe initiatieven, Kobo Plus voorop, blijven zoeken maar de ideale manier om digitale lezers te bedienen. Maar er zijn ook onzekere factoren, zoals de invoering van het leenrecht op e-boeken, die de markt ingrijpend kunnen beïnvloeden.
Negentien jaar lang was Daniel Ropers het boegbeeld van Bol.com. Vorige week maakte hij bekend er te vertrekken. Hoe kijkt hij terug? ‘Wij hebben het winkelen beter gemaakt. Als je kijkt hoeveel mensen van Bol.com gebruikmaken, dan kun je dat toch niet ontkennen?
Als het grote publiek George Lodewijk Funke al kent, dan is het als uitgever van Multatuli en oprichter van Het nieuws van de dag. Funke was ook een vooraanstaand boekhandelaar en uitgever, die opereerde in het ondernemende Amsterdam van de tweede helft van de negentiende eeuw. Dat hij een gepassioneerd mens was blijkt uit de liefdesbrieven aan zijn verloofde en latere echtgenote Marie de Koning, uitgebracht door uitgeverij Verloren.