Vorig jaar vertrok René Bego, eigenaar van uitgeverij Mo’media, met vrouw en kinderen naar Berlijn om de reisgidsenmarkt te veroveren. Waar Bego niet op gerekend had, was onder meer dat concurrent Ganske een advocaat op hem zou afsturen. Een terugblik.
De vorige keer dat het boekenvak een ernstige crisis doormaakte, was in de jaren tachtig. Jaar in jaar uit kocht de consument minder boeken. Toch zeggen betrokkenen van toen in meerderheid: de huidige crisis is erger, omdat die niet alleen conjunctureel maar ook structureel is.
De voortdurende ontwikkelingen in de uitgeverij vragen veel van de medewerkers. Taken veranderen, de organisatie verandert, er komen nieuwe werklasten bij. Dat terwijl ze al een hoge werkdruk hadden. Toch zijn ze niet negatief. Integendeel juist.
Met de uitspraak van de rechter had op 13 februari jongstleden een einde moeten komen aan de slepende machtsstrijd binnen de Duitse uitgeverij Suhrkamp. Zo ver kwam het niet; de zaak is verdaagd tot september, in een uiterste poging om de twee partijen alsnog tot elkaar te brengen.
Letters leren schrijven met een app op de iPad, sommen maken tijdens het gamen, waarbij elk goed antwoord bonuspunten oplevert. In de klas en daarbuiten worden digitale leermiddelen ingezet naast of in plaats van de traditionele papieren methoden. Zeven voorbeelden van innovatief lesmateriaal voor primair en voortgezet onderwijs.
Half oktober verhuisde boekhandel De Bengel naar een groter pand 150 meter verderop. Resultaat: een prachtige zaak met een breed assortiment in een monumentaal maar gezellig pand; een winkel die doet denken aan Genua of Porto.
De voorschotten voor buitenlandse literaire fi ctie beginnen langzamerhand weer te dalen. Uitgeverijen bieden minder tegen elkaar op, omdat de totale markt teruggelopen is en buitenlandse auteurs minder eenvoudig te vermarketen zijn.
De neergaande lijn van de boekenverkoop heeft ook zijn weerslag op de uitgeverijen. De meeste krimpen in zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Ze gaan door met minder medewerkers, minder titels, minder fondsen. Dries van Ingen, directeur van Boom uitgevers Amsterdam: ‘Je moet je reserves gebruiken voor innovatie, niet om verliesgevende onderdelen in de lucht te houden.’ Maken medewerkers in de uitgeverijbranche zich zorgen over hun toekomst?