Ondanks de recessie zetten boekhandels en uitgeverijen zich steeds vaker in voor het goede doel, van incidentele projecten tot structurele steun. Uit idealisme, maar ook om goodwill te kweken bij de consument. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Volgens nieuw onderzoek zouden Amerikaanse uitgevers momenteel 2,8 miljard dollar verliezen door online piraterij. Hoeveel ze verdienen dankzij online piraterij is onbekend. Voorlopig gaat de strijd tegen piraterij dus door.
Tussen sinterklaas en kerst verhuisde de Soester boekhandel Van de Ven naar een twee keer zo groot pand. Eigenaar Trees Nelissen stak haar hele pensioen in haar droom. Ze merkte dat een betere presentatie meteen effect heeft. De klanten kopen meer boeken, maar vooral: er wordt breder gekocht. Ook verkoopt ze opvallend veel e-readers, vooral aan ouderen.
Selexyz zit al jaren klem tussen de ambitie om de grootste en mooiste winkels te hebben, en de kosten aan voorraad en personeel die daarmee gepaard gaan. De winstgevendheid bleef minimaal en de winkels verloren karakter. Nu de keten de studenten en zakelijke klanten kwijt is, wordt het nog spannender of de driekoppige directie erin slaagt schaalgrootte te verzoenen met ambachtelijkheid. Ideaal zou zijn als Selexyz een franchise-formule of onderdeel van een franchise-formule kon worden.
Vrijwel eigenhandig zorgde de Amerikaanse auteur Stephenie Meyer in de aanloop naar de afgelopen feestdagen voor een opmars van de rubriek fantasy. De uitgever schaart de serie liever onder de categorie young adult. ‘Meyers boeken liggen eerder in de lijn van Harry Potter.’
Eind januari is de verkoop van PCM Boeken afgerond: WPG neemt A.W. Bruna Uitgevers en Standaard Uitgeverij over, J.M. Meulenhoff, De Boekerij en Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum gaan naar de Belgische Lannoo Groep Uitgeverij. Eric Willems was als directeur van PCM Algemene Uitgeverijen nauw betrokken bij het verkoopproces.
In het jaar waarin de recessie voelbaar wordt voor de consument overstijgen liefst twee titels een magische grens van meer dan 450.000 verkochte exemplaren. De bestverkochte titel is van Stieg Larsson, Mannen die vrouwen haten (A.W, Bruna). Ook de andere delen van zijn Millenniumtrilogie staan in de toptien. In 2009 blijkt de slowseller opnieuw de bestseller.
Anderhalf jaar geleden lanceerde de gerenommeerde Britse literaire uitgeverij Faber & Faber een imprint om niet-leverbare titels via POD opnieuw uit te geven. Op 5 februari vertelt drijvende kracht achter Faber Finds, John Seaton, in Amsterdam over dit nieuwe businessmodel.