De Kler groeide in vier jaar tijd van vijf naar twaalf winkels. Het opereert nu in een strook van Leiden naar Wageningen. Commercieel directeur Jerom Hakker legt uit wat het belang van schaalgrootte is. Maar hij is ook voorzichtig: ‘We moeten niet denken dat we opeens de hele wereld aankunnen.’
Benoorden de stad Groningen, in een forse voormalige boerderij buiten Aduard, in de schaduw van een oude wierde waarop een dertiende-eeuws Romaans kerkje staat met enkele grafstenen en huizen, huist sinds 2013 uitgeverij De Blauwe Tijger. Het is het geesteskind van uitgever en auteur Tom Zwitser. De naam ontleende hij aan de Argentijnse schrijver Borges, die in zijn werk een aantal malen mythische blauwe tijgers opvoert. Passend voor een uitgeverij die zich zijdelings van de hoofdstroom ophoudt en zijn zelfstandigheid koestert.
De Engelstalige markt wordt jaar na jaar groter in Nederland. Uitgevers voelen de concurrentie, boekhandelaren ruiken nieuwe kansen. Wat is de impact van de populariteit van het Engelstalige boek op het boekenvak?
Zou er één lezer bestaan die nog nooit een boek in handen heeft gehad met een cover die is ontworpen door Studio Jan de Boer? Die kans lijkt verwaarloosbaar klein. Al 35 jaar ontwerpt de oprichter en naamgever boekomslagen en dat feit gaat hij op een bijzondere wijze vieren in januari 2020.
Het is najaar en de kookboeken vliegen ons weer om de oren, dit jaar volgens een aantal boekhandelaren zelfs in meerdere mate dan in eerdere jaren. Het kookboek is populair als cadeau, uitgevers spelen daarop in door ze steeds mooier te maken en daarmee lijkt de aanval van internet afgeslagen. ‘De fotografie moet zo zijn dat ik zelfs trek krijg in dingen die ik niet lekker vind.’