In vijf jaar tijd is HarperCollins Holland verdubbeld in omzet. In het coronajaar groeide de uitgeverij harder dan de markt. Daarmee zijn de ambities echter niet gestild. Allesbehalve, vertelt directeur Jan-Joris Keijzer.
Een jaar geleden kwamen er uit Italië toch wel wat verontrustende berichten over een virus dat daar huis zou houden. Niet veel later bereikte corona ons land, sindsdien zit het boekenvak in een achtbaan en durft niemand een voorspelling aan over wanneer we weer teruggaan naar normaal – als we dat ooit al gaan doen. Een terugblik in vogelvlucht en twee scenario’s.
Met de overname door Audax van de boekhandelsketen Bruna leek het boekhandelslandschap flink te worden opgeschud. Vrees voor de macht van de nieuwe getalsmatige gigant leidde bij de concurrentie tot enige onrust. Intussen kwamen vanuit het hoofdkantoor signalen van strijd en onvrede. Een overzicht van wat er is gebeurd de afgelopen jaren en de visie van Hubert de Leeuw – de derde generatie aan het roer – die de touwtjes nu weer in handen heeft, over hoe hij de toekomst van zijn bedrijf ziet in de context van een sterk veranderende boekenmarkt, waarover dan ook nog de schaduw hangt van corona.
Uitgeverijen zijn in verschillende tempi bezig met Printing on Demand (POD). Sommige integreren het echt in hun proces, zoals VBK. Andere zijn het pad van de ‘eentjes’ en soms een short run ingeslagen. In de wereld van de wetenschappelijke en B2B-uitgaven is POD al helemaal doorgedrongen. Toch is er in het vak nog wel weerstand. Bij drukkers, die nog steeds twijfelen aan de kwaliteit. Bij boekverkopers die met hun kennersoog verschillen zien tussen POD en een ‘traditioneel’ boek, hoewel het voor de klant vaak geen verschil maakt. En ook bij uitgevers die moeten wennen aan het idee. Maar die ook verlost kunnen worden van hun wekelijkse rondje voorraadbeheer en het nadenken er over.