Elf jaar geleden richtte Bob van Duuren Van Duuren Media op. Bij de uitgeverij met computer-, fotografie-, management- en psychologieboeken verschijnen binnenkort de eerste fictietitels van de nieuwe loot Link. Ook ontwikkelt Van Duuren diensten voor uitgevers, zoals het platform Yindo. ‘De liefde voor het werk komt bij mij meer voort uit een IT-hart dan uit een boekenhart.’
De uitgevers van wetenschappelijke en vakinformatie zijn op zoek naar een nieuw evenwicht tussen alle media- en uitgeefvormen en de wensen van de consument. Die wil toegang tot informatie – ongeacht het medium of de vorm of zijn locatie. Wat is hun toegevoegde waarde? Hoe onderscheiden zij hun producten van gratis content?
18 mei discussiëren 750 mensen over dertig verschillende boeken op verschillende locaties in Amsterdam. Het hippe Das Magazin laat zien hoe een lezingenavond of leesclub ook kan zijn. Het event is dus eigenlijk verplichte kost voor boekenvakkers, ware het niet dat het zo goed als uitverkocht is.
De boekhandel ziet toekomst in e-readen en probeert zich een plaats op de groeiende markt te verwerven. Na Libris/Blz. betreedt ook Bruna het strijdveld. Met de one-stop-shop app BrunaTablisto neemt de boekhandelsketen een voorsprong op de concurrenten.
Non-books maken school in de boekhandel. De ene boekverkoper zoekt het in serviezen, de ander in muziekparafernalia of spellen. Wat werkt verschilt per winkel, vertellen acht boekverkopers. Sinds kort is 62Damrak Plus op de markt actief. Het agentschap helpt de boekhandel aan kwalitatieve non-books.
Mokken, theedoeken en zelfs strandstoelen: de collectie non-books van de internationale uitgeverij Penguin is uitgebreid én succesvol. ‘We richten ons op beleving die dicht bij de boeken blijft.’