Op 25 januari organiseerde Stichting Literaire activiteiten Amsterdam de paneldiscussie ‘Het einde van de uitgeverij?’ Willem Dudok stelde datde uitgeverijen te weinig voor hun auteurs doen met social media.
Bruna heeft een aantal Libris- en Blz.- winkels overgenomen. Tanneke en Ype Meijer van Libris-boekhandel Brouwer vertellen waarom zij hun winkel aan Bruna verkochten.
De Franse boekenmarkt heeft in 2010 een vergelijkbaar resultaat geboekt als andere landen. Een slechte cadeauperiode en omzetverlies over het gehele jaar. Wel is het verlies kleiner dan in Engeland en Duitsland: -0,5 procent.
De ledenaantallen zitten al tien jaar in een vrije val, de ECI Clubcenters worden nu maar afgestoten. Ze voegen te weinig toe aan de resultaten. Na de eerste schok kijkt eigenlijk niemand echt op van deze beslissing. Als boekwinkels waren de Clubcenters te weinig onderscheidend.
Literatuur is een genre in zwaar weer. literaire uitgevers verkopen minder en in de top 100 staan steeds minder literaire werken. Hoe dat komt en wat ze eraan kunnendoen, de literaire uitgevers weten het niet.
Steeds meer online, dichter op de klant zitten en continu in verandering. De nieuwe algemeen directeur van Kluwer Frank Vrancken Peeters: ‘ik wil de complexiteit van onze business eenvoudiger maken, zodat ik het zelf ook begrijp.’
Uitgeversicoon Jason Epstein, ontwikkelaar van de Espresso Book Machine, kijkt naar het boekenvak: ‘Mijn conclusie is dat uitgevers geen flauw idee hebben van wat ze doen. Zelfs als het monster hen recht in het gezicht staart, zien ze het niet.’
Wat ervaren boekenvakkers als belangrijk nieuws? In dit nummer Albert Ronhaar van uitgeverij Skandalon, die een kort geding heeft gewonnen over de rechten van twee boeken van de in 1988 overleden Friedrich Weinreb.