Net als de lezers van hun boeken gaan nu ook de uitgevers ‘on tour’. Vier uitgeverijen bezoeken drie steden om boekverkopers te informeren over hun reisboekenseries. ‘In plaats van over verkoopcondities willen we het nu eens over de inhoud hebben.’
‘2015, minder boekhandels?!’ luidt de titel van het symposium dat de KBb op 19 april organiseert. De opkomst van het e-book en de e-reader heeft ook gevolgen voor de boekhandel. KBb-directeur Ari Doeser hoopt de achterban te inspireren om slagvaardig in te spelen op de ontwikkelingen. ‘Hoezo minder boekhandels in 2015?!’
Hoe functioneert een katholieke uitgeverij in een tijdsgewricht en in een land waar katholicisme aan impact verliest? Bij Licap luidt het antwoord: met een divers aanbod en extra zichtbaarheid. ‘We moesten de markt op.’
Nederlandse uitgevers beginnen in te zetten op boekapplicaties voor mobieltjes. Die van Heleen van Royen en Joost Zwagerman werden vorige maand gelanceerd. Kleine juweeltjes voor een prima prijs-kwaliteitverhouding.
De komende jaren moet de educatieve uitgeverij haar rol in het digitale tijdperk opnieuw uitvinden. Bij Zwijsen gaat Anneke Blok per 1 september aan dat proces leiding geven, zo werd onlangs bekend. Blok volgt Karel van de Pas op als algemeen directeur.
Voor het eerst in haar tienjarig bestaan zet de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren haar digitale bestanden in voor commerciële doeleinden: behalve via de vernieuwe website zijn deze nu ook beschikbaar als POD-uitgave en als e-book.
Duitse boekverkopers moesten de eerste twee maanden van dit jaar een forse omzetmin incasseren. Desondanks zijn de verwachtingen voor dit jaar zo slecht nog niet.
De vele gedeelde economische belangen over de boekengrenzen heen en hun taalkundige band doen een grote gemeenschappelijkheid vermoeden tussen Vlaanderen en Nederland. Toch blijkt er sprake van een brede informatiekloof en grote marktverschillen.
Het voortbestaan van de inkoopbeurzen kan in het gedrang komen doordat digitalisering en automatisering de beursgesprekken overbodig maken. Stemmen gaan op om de inkoopgesprekken tijdens de beurzen te vervangen door online inkoop. Tegelijkertijd hechten zowel vertegenwoordigers als boekhandelaren aan het ‘live’ contact, iets wat ook geldt voor de keteninkopers onderling.