De markt voor leermiddelen in het voortgezet onderwijs is fors gekrompen. Maar uitgeverijen klagen niet. Zeker de versnelling van de digitalisering van het onderwijs stemt hen optimistisch. Vier professionals vertellen.
Ruim zes jaar geleden startte Marc van Gisbergen zijn eigen UITGEVERIJ MARMER. Zonder personeel, zonder kantoor en met zo laag mogelijke overhead. Zijn opzet is geslaagd, zegt hij. ‘Het is NET ALS SURFEN, je moet gewoon de goede golven pakken en in beweging blijven, dan kom je een heel eind.’
Medio 2013 startte De Geus-oprichter Eric Visser World Editions, de uitgeverij waarmee hij zich op de Angelsaksische markt richt. Begin van dit jaar zijn in Engeland de eerste vertalingen verschenen. ‘Het is hard werken, investeren en hopen op een boek dat het daar goed gaat doen.’
Afgelopen juni verraste boekhandel Barth in Meppel met een complete make-over: de Groninger boekhandel Riemer rolde zijn concept uit tot een franchiseformule met boekhandel Barth als eerste franchisenemer. ‘Wat vroeger moeite kostte, gaat ineens vanzelf’, vertellen eigenaren Rudolf en Wolterina Sietsema.
Komend najaar gaat het programma Boekondernemer van de Toekomst weer met een aantal groepen van start. Een gesprek met Désirée Struijk, eigenaar/directeur van Senta, dat het programma Boek & Bedrijf uitvoert.
Uitgelezen!, Boekentaxi, Schoolboekenthuis.nl: het zijn een paar succesvolle projecten uit de koker van boekhandelaar en voormalig RDC-directeur Koos Boukens om zijn Plantage Boekhandel Overtoom in de kijker te spelen. Boekhandelaren mogen best wel wat meer lef en ondernemerschap tonen, vindt hij. Hij mist de innovatie in de branche.