Walter Jansen van boekhandel Jansen & de Feijter te Velp won de titel Boekverkoper van het Jaar 2014. In dit interview vertelt hij hoe de crisis hem hielp zijn zelfgenoegzaamheid te laten varen en alles anders te doen. Een grote afdeling klassieke muziek, een theetuin ‘Lezen & Laven’. En morgen, 11 oktober, opent zijn nieuwe conceptstore Het Colofon in Arnhem. Jansen: ‘Als het crisis is, zijn er kansen.’
Een verhaal vertellen met gebruik van verschillende platforms: transmedialiteit. Via verschillende media wordt de gebruiker steeds verder het verhaal in gelokt. Voor de uitgever is het een manier om een project te financieren. De mogelijkheden tussen de commercialiteit en het artistieke hart zijn eindeloos, volgens Spektor, een nieuw bedrijf dat zich hierin specialiseert.
Redacteuren die al dan niet gedwongen hun baan inruilen voor een bestaan als freelancer kunnen gerust zijn. Werk genoeg. Literaire uitgeverijen huren onder invloed van de crisis en een veranderende visie op de organisatie van een uitgeverijbedrijf steeds vaker zelfstandige redacteuren in.
Het stoppen van Sony – tot voor kort hét huismerk van Bol.com – met de verkoop van e-readers leidde tot een reeks verschuivingen op de Nederlandse markt van digitaal lezen. Bol.com ging verder met Kobo, en LibrisBlz. maakte vervolgens bekend dat zij overstapte van haar huismerk Kobo op Tolino. Een terugblik op vijf jaar digitale leesapparaten in Nederland.
Boekhandel Limerick in Gent opende eind augustus het inpandig museum dat de typemachinecollectie van W.F. Hermans huisvest. Het tonen van literair erfgoed past volgens eigenaar Gert Brouns naadloos bij het verkopen van literair erfgoed – in de vorm van een diepe collectie van 13.000 titels. Ook een ‘ouderwetse’ boekhandel kan plussen: met 20 procent nog wel.
Uitgever? Boom Nelissen heeft al haar boeken voor coachingprofessionals digitaal naar artikelen omgewerkt en ondergebracht in ‘Coachlink’, een site waar abonnees de hele backlist streaming kunnen lezen. Anderhalf jaar na de start is het break even point bereikt en begint de omzet bij te dragen aan het resultaat. Uitgever Eline Crijns beschrijft deze enerverende innovatiereis door uitgeefland.
Kort na elkaar verschenen twee boeken over Polare. Boekverkoper Maarten Asscher las ze beide. Welk van de twee biedt het meeste inzicht in de dramatische ondergang van het concern dat jarenlang het gezicht van de Nederlandse boekhandel bepaalde?