Jürgen Snoeren is verantwoordelijk voor het uitgeven en verkopen van boeken bij de ANWB én hij is schrijver van fictie. Vanwege de gestaag krimpende markt experimenteert de uitgeverij van de ANWB om nieuwe afzetgebieden te ontdekken. ‘Als je geen risico neemt, zul je nooit nieuwe markten aanboren.’
Wetenschappelijk onderzoek naar boekhandels heeft zich tot op heden vooral gericht op hun geschiedenis en hun positie binnen het boekenvak of op het succes van individuele boekhandels die ter ere van een jubileum een boek uitgeven. In haar onderzoek Op zoek naar succes. Het ontbreken van isomorfisme bij de fysieke boekhandel in Nederland verklaard aan de hand van institutional logics, waarvoor ze van de jury van de Tiele-scriptieprijs een eervolle vermelding kreeg, slaat Anne-Loes Boon een andere weg in. Ze deed uitgebreid onderzoek naar de verschillende manieren van ondernemen in het huidige boekhandelsveld en de achterliggende motivaties.
FC Klap, de Hilversumse uitgeverij van de gebroeders Rob en Erik Klap, bestaat dit jaar twintig jaar. Het bedrijf is stevig geworteld in de Nederlandse radio- en televisiewereld, maar volgt de veranderingen in de mediasector op de voet. ‘Lang niet alle boekhandels beseffen hoe groot de impact van de YouTubers op jongeren is’, zegt directeur Rob Klap.
Doordat banken weinig genegen zijn om een boekhandel te financieren, moeten nieuwe wegen gevonden worden om de benodigde gelden binnen te halen. Crowdfunding mag dan de bekendste optie zijn, het is niet de enige route. Boekhandels maken op diverse wijzen gebruik van mogelijkheden om geld uit de markt te halen. Daar is echter wel wat voor nodig, want aan voorwaarden geen gebrek. Essentieel lijkt de borging binnen een lokale gemeenschap. Een rondgang langs boekhandels met ervaringsdeskundigheid en betrokken klanten.
Edicola Publishing is een in 2010 gestarte non-fictie uitgeverij van boeken, magazines, jaaragenda’s en scheurkalenders die ‘frisse uitgeefideeën combineert met jarenlange uitgeefervaring’. Een van de belangrijkste pijlers onder de uitgeverij is het reisboekenfonds PassePartout dat inmiddels ruim 85 titels omvat. Minstens zo belangrijk zijn de sportuitgaven: voetbalbiografieën, schaats- en wielerboeken en uitgaven over de Formule 1. De naam Edicola is afgeleid van het Italiaanse ‘l’edicola’ (‘het boekenstalletje’ of ‘de krantenkiosk’). Met ook nog een flink fonds rond bewustwording en zingeving en veel titels op het gebied van hobby en vrije tijd kan oprichter Aernoud Oosterholt met zijn boeken inmiddels moeiteloos een kiosk vullen.
Bij de opkomst van het internet als factor voor zowel de inhoud – ‘content’ – als de verkoop werd in profetieën over de toekomst van het boek de reisgids vaak genoemd als uitstervende soort. Waarom zou je immers zware gidsen meeslepen als veel en veel meer informatie die je nodig zou kunnen hebben overal online beschikbaar was? De werkelijkheid ziet er anders uit. De papieren reisgids houdt ondanks een krimp van negen procent ten opzichte van vorig jaar nog steeds stand en we hebben zelfs nog een aantal gespecialiseerde reisboekenwinkels – al zijn het er minder dan voorheen en moeten ze het voor een deel wel hebben van hun webshops.