Vierentwintig jaar was hij het boegbeeld van de Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek. Voor de buitenwereld was hij de man die de Boekenbalkaartjes verdeelde, maar zelf ziet hij het wat breder. Nu neemt hij afscheid. Terugblikkend: ‘De bóekverkopers zijn de ondernemers in dit vak, niet de uitgevers.’
Het kinderboekenfonds van Nieuw Amsterdam, in april in de etalage gezet, is verkocht aan Gottmer. Acquirerend redacteur Annelies Fontijne gaat mee, uitgever Maria Holtrop niet. Fontijne: ‘Dat het hele fonds over zou gaan met ons beider banen zat er helaas niet in.’
In twee jaar heeft algemeen directeur Markus Dohle van Random House de uitgeefgroep helder gestructureerd en opnieuw winstgevend gemaakt. Ondanks een onzeker 2010 is investeren in digitale uitgeefinitiatieven een topprioriteit.
Ondanks de crisis zijn er boekhandels die durven investeren in hun interieur. The Read Shop liet in een jaar tijd bijna de helft van haar 170 winkels ombouwen. Voor eind juli zijn alle filialen van ECI aangepast volgens het credo less is more, AKO verbouwt iedere vier weken een winkel naar de nieuwe stijl en Bruna wil over twee jaar alle gedateerde 1000-winkels ingericht hebben volgens de moderne 3000-formule. In deze interieurspecial alle trends op een rij en de boekhandelsketens aan het woord.
NDC|VBK heeft een grote schuld van 235 miljoen euro en is zoekende. Sinds bestuursvoorzitter Jan de Roos zijn vertrek heeft aangekondigd wordt er wild gespeculeerd over de toekomst van het concern. De raad van commissarissen heeft KPMG in de arm genomen om de strategie door te lichten. De grote vraag is: ‘Horen de activiteiten nog bij elkaar of verzwakken ze elkaar?’ Ofwel: blijven de kranten en de boeken in één bedrijf of wordt het splitsen?
Ineens is daar weer Derk Sauer. Hij kocht NRC Handelsblad, werkte de hoofdredacteur weg en ontdeed zich dezelfde week van de directie van Nieuw Amsterdam. Maar wat kunnen we verwachten van deze linkse yogaliefhebber, die op nummer 227 in de Quote 500 staat?