De Bezige Bij heeft dit voorjaar nogal wat veranderingen laten zien: uitbreiding van non-fictie, een nieuwe reeks klassieken, Oog & Blik aangekocht, nieuwe promotiemedewerkers, uitbreiding van de marketingafdeling. Het opvallendst: beoogd opvolger Hans Nijenhuis vertrok naar NRC Handelsblad en uitgeefdirecteur Robbert Ammerlaan verlengt zijn aanblijven. Als zijn gezondheid het toelaat tot januari 2013.
Het Haarlemse museum De Hallen organiseert van 19 juni tot en met 5 september een tentoonstelling over schrijver en tv-lieveling Godfried Bomans. Onbekwame redacteuren konden Bomans tot wanhoop brengen; wie gaat er nu iets veranderen aan een schilderij van een bekende meester?
Sportboeken vormen een groeiende markt. Met evenementen als het WK en de Tour de France zijn de toontafels in de boekhandel goed gevuld. In deze special vijf sportboekenuitgevers en een online boekhandelaar aan het woord, én een overzicht van sportboeken-apps.
In zijn vorige functies zorgde hij steevast voor positieve reuring. Nu Eppo van Nispen tot Sevenaer (1964) begonnen is als directeur van de CPNB kan het boekenvak zijn borst natmaken.
Uitgever Springer past haar naam aan aan de veranderende activiteiten. Informatie in elk gewenste vorm op elk gewenst tijdstip is het credo. Het duiden en personaliseren van professionele informatie en database publishing vormen het voorland.
Niet geliefd bij het publiek, geadoreerd door investeerders en beleggers. W.H. Smith roept verschillende emoties op. Het bedrijf is winstgevender dan het in lange tijd is geweest. Maar de lage waardering van de consument kan ertoe leiden dat de core business binnenkort wordt afgestoten.
In ‘waargebeurde’ verhalen lopen werkelijkheid en verdichting nogal eens door elkaar. Lang niet altijd is de scheidslijn tussen fictie en non-fictie scherp te trekken. De discussie rond Echte mannen eten geen kaas van Maria Mosterd maakt duidelijk hoe precair die grens kan zijn. Uitgevers stellen de essentie of het maatschappelijk belang van een egodocument soms boven het waarheidsgehalte ervan.
Dit jaar mag Monique Burger, al 18 jaar bedrijfsleider van de Amsterdamse Island Bookstore, zich tooien met de titel ‘Boekverkoper van het Jaar’. Bij de uitreiking van de Albert Hogeveen Bokaal in Elspeet maakte zij bekend dat ze in september een eigen winkel begint. Burger: ‘De nominatie was al fantastisch, maar deze oorkonde geeft me helemáál een vliegende start.’