Uitgever Peter van Dijk kocht afgelopen september christelijke uitgeverij De Vuurbaak over van het Nederlands Dagblad-concern. Twee opvallende producten verschenen er al: de glossy ‘Jezus!’ en lego-bijbel ‘De Bijbel in 1001 blokjes’. Van Dijk: ‘Hoewel we harder werken zijn de weekenden nu een stuk rustiger.’
Het gaat hard met de digitalisering bij de schoolboeken. Distributeur Iddink bereidt zich erop voor dat over drie tot vijf jaar de hele leerweg digitaal beschikbaar is en de meeste scholen daarvan gebruikmaken. Iddink, waarin NPM Capital onlangs een meerderheidsbelang nam, vormt zich om van distributeur tot ‘digitaal dienstverlener’ of ‘ontzorger’.
Abdijboekwinkels vormen een klein specialisme binnen het boekenvak. Ze verkopen een mix van katholieke, boeddhistische en algemeen spirituele titels. Door de speciale kloosterproducten bieden ze een heel andere beleving dan algemene en christelijke boekwinkels. Vier portretten.
ECI van voor het faillissement in 2014 was een club waar de leden veel moesten en weinig kregen, zegt directeur Josja Zijlstra. 'Maar nu, na de doorstart met Novamedia als nieuwe eigenaar, is ECI een club waar je vooral veel krijgt.'
Op de reisgidsenmarkt is de stemming opperbest: de ergste omzetdaling lijkt voorbij en er worden weer veel nieuwe initiatieven ontwikkeld. User generated content zal in de toekomst een grote rol gaan spelen, zo is de verwachting.
Sinds zijn aantreden drie jaar geleden bij WPG België heeft directeur Peter Quaghebeur kosten bespaard, onrendabele afdelingen afgestoten en nieuwe manieren om content te exploiteren aangeboord. Nu is de tijd om te oogsten. Al is hij minder optimistisch geworden over de digitale boekenmarkt.