De Antwerpse literaire uitgeverij Vrijdag pluste vorig jaar met maar liefst 77 procent ten opzichte van 2014, haar verkoopkantoor Elkedag Boeken 27 procent. Rudy Vanschoonbeek over zijn uitgeverij, het uitgeversvak en de Vlaamse Uitgevers Vereniging waarvan hij al jaren voorzitter is.
In aanloop naar het Nederlands-Vlaamse gastlandschap op Frankfurt 2016 probeert literair agente Marianne Schönbach niet alleen haar eigen stal met Nederlandse auteurs naar de Duitse markt te brengen, maar ook Nederlandse uitgevers meer te interesseren in Duitse boeken.
De grote Plantage-boekhandel Vermeer in Emmen wordt een The Read Shop XL, zo werd afgelopen december bekend. Het is niet de eerste Plantage-winkel die een overstap maakt. RDC liet afgelopen jaar veel van zich horen met de lancering en uitbouw van The Read Shop-formules. Maar hoe gaat het intussen met de ‘boekhandels met de boom’?
Social media: het is nauwelijks meer voorstelbaar dat ze er niet waren. In het boekenvak worden ze in de volle breedte benut. Voor, door en over auteurs, als promotiemiddel, als nieuwsmedium, imagebouwsteen, peilstok of interactief onderdeel van communities. Het kost veel tijd. Levert het ook wat op? De peilstok erin, deel 2.
Boekhandel Van der Meer nam afgelopen jaar een opvallend besluit en verhuisde van zijn vertrouwde stek aan het Vuurtorenplein in Noordwijk aan Zee naar een winkelcentrum in Noordwijk Binnen. Martha Baalbergen en beoogd opvolger Nadine Mussert over het hoe, wat en waarom. ‘De boekwinkel moet een plek zijn waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.’
Uitgeverij Vantilt bestaat twintig jaar. Oprichter Marc Beerens heeft in die periode twee grote lessen geleerd. Geef niet uit in een vacuüm. En: de boekhandel kan het niet alleen.