De omzetdaling over de maanden januari tot en met juni is met 3,4 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het (online) boekhandelskanaal won terrein op het branchevreemde kanaal. Kinderboeken zijn het enige genre dat groei heeft laten zien.
CB stelt zich strikter op in het hanteren van een kredietlimiet. De distributeur moet wel nu de financiële gezondheid van veel boekhandels is teruggelopen. Voor de getroffen boekhandels is dat ronduit vervelend. CB: ‘Het gaat niet om ons eigen geld, maar om dat van de uitgevers.’
Hoe beleven boekwinkels in Nederland deze ‘uitdagende’ tijden? Na de nieuwe koers van RDC in Boekblad Magazine 5 nu de focus op Bruna. Hoe vergaat het de keten en de ondernemers? Brunadirecteur Peter Brouwer licht een tipje op van de sluier van Bruna’s koers naar de toekomst.
De boektrailer voor De laatkomer van Dimitri Verhulst is nu zo’n 12.500 keer bekeken op YouTube en vertoond bij Pauw & Witteman en Boeken. Vincent Merjenberg, pr-medewerker bij Atlas Contact, die de film samen met Verhulst ontwikkelde, over het geheim van de trailer.
Terwijl de marges voor importboeken onder druk staan, boekte Intertaal vorig jaar een plus van 7 procent. Reden: de markt van het voortgezet onderwijs. ‘Willen we groeien, dan moeten we nieuwe markten aanboren’, zegt directeur Sjaak Dekker.
Het boekenvak heeft jonge ondernemers nodig om te kunnen veranderen. Welke kansen zien zij? Uitgever Coen Borgman baseerde zijn uitgeefplatform Vondel.parck Publishing op het 360- gradenmodel uit de muziekindustrie.
Zeven jaar duurde het voordat ‘Waanders In de Broeren’ in Zwolle opende, maar nu staat er ook wat. Nederland heeft er een innovatieve, sfeervolle, culturele, visionaire boekhandel bij. Dat woord gebruikt directeur Wim Waanders zelf niet meer. Zijn nieuwe pay-off is: ‘Waanders In de Broeren: meer dan boeken!’
De economische recessie en de digitale revolutie maken het uitgeefvak deels veel leuker, stellen de vier uitgevers. Annemie Jans (De Geus), Elik Lettinga (Nijgh & Van Ditmar), Frederika van Traa (Van Holkema & Warendorf) en Wouter van Gils (Uitgeverij Boom) in gesprek over uitgeven in deze tijd.