Boekhandelaar worden in Rwanda, een land waarvan 45 procent van de bevolking analfabeet is. Wie verzint dat? De Nederlander Chiel Lijdsman. Sinds 1998 heft hij een boekhandel in hoofdstad Kigali: Librairie Ikirezi.
Sinds Haar naam was Sarah in 2007 uitkwam, zijn er ruim één miljoen exemplaren van verkocht. De uitgave van de midprice-editie in 2008 vormde het scharnierpunt.
In april 2010 begon uitgeverij Van Duuren Media met Yindo, een dienst waarbi j digitale boeken op internet gelezen worden. Google eBooks, Spotify en YouTube werken ook op deze manier. Daarbij valt telkens de term ‘cloud-based computing’. Wat is dat eigenlijk? Zes vragen.
In 2011 gaan boekhandels omvallen, zo hoor je wel voorspellen. Han Nieuwenhuis van Boek en Buro, een keten met zes boekhandels in Gelderland, maakt zich vooral zorgen om de pessimistische sfeer in het vak. ‘Zo slecht gaat het niet.’
Waterstone’s moet een groot aantal filialen sluiten om problemen bij het moederbedrijf op te vangen. Het was een forse domper op de vreugde na de onverwacht goede verkoopresultaten van de Britse boekhandels tijdens het cadeauseizoen.
Een kookboek dat alle andere boeken achter zich laat. SOS Piet kreeg het voor elkaar. Zowel in 2009 als in 2010 was een boek van tv-kok Piet Huysentruyt het bestverkochte boek in Vlaanderen. Maar in Nederland is hij nog een volslagen onbekende.
Op 26 januari, aan de vooravond van Gedichtendag, wordt de winnaar van de VSB-poëzieprijs bekendgemaakt. Wordt het Krek Daey Ouwens, Henk van der Waal, Paul Bogaert, Eva Cox of Armando? In deze special zet Boekblad de poëzieredacteuren van de uitgeverijen achter de genominerde dichters in de schijnwerpers, respectievelijk: Mirjam van Hengel (Querido, twee bundels), Katrien De Loose (De Bezige Bij Antwerpen) en Suzane Holtzer (De Bezige Bij). Tilly Hermans (Augustus) was met vakantie. Boekblad stelt hen de vrag: valt poëzie eigenlijk wel te redigeren?
Borgerhoff & Lamberigts heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een toonangevende Vlaamse non-fictie-uitgeverij. Na het succes in 2010 zinnen Steven Borgerhoff en Kristof Lamberigts op mogelijkheden om verder te groeien. Ze investeren in distributeur Agora, maar kijken afwachtend naar de digitale revolutie.
Het belooft weer een boeiend jaar te worden. In 2011 beslist de consument in welke vorm hij de inhoud tot zich neemt: via boek, e-reader, iPad of smartphone. Marketing is het toverwoord. Boekhandels en uitgeverijen moeten de consument verleiden, wilen ze een stabiele omzet halen.