Een ongekende bezuinigingsgolf en twijfels over hun bestaansrecht in de 21e eeuw. De openbare bibliotheken in Nederland hebben het niet makkelijk. Maar ze geven de strijd absoluut niet op. Ze bouwen nieuwe paleizen en zetten in op e-readen.
De behoefte om inspirerend te kunnen winkelen verdwijnt niet, betoogt Fabian Paagman, directeur van Boekhandel Paagman. Hij ging naar Londen en vergelijkt de nieuwe immense shopping mall Westfield Stratford City Shopping Centre met de populaire markt Portobello Market.
Door het succes van Vijftig tinten… van E.L. James groeit de nieuwsgierigheid naar de wereld van de online fanfiction, waarin deze trilogie haar oorsprong vindt. Fanfiction blijkt een reusachtig universum met veel gevoel voor community.
Zoals alle gesubsidieerde kunstinstellingen moet ook het Nederlands Letterenfonds bezuinigen van het kabinet. Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Halbe Zijlstra is weliswaar demissionair, maar zijn maatregelen zullen vlak voor de verkiezingen zijn ingevoerd. Wat zijn de gevolgen voor schrijvers, uitgevers, festivals en het boekenvak?
In plaats van één manier van werken gaan we in de samenleving naar vele wijzen van werken en er komen ook steeds nieuwe, erg succesvolle manieren bij. Geen wonder dat ook het boekenvak in totale chaos beland is, zegt Andrea Wiegman, trendwatcher en hoofdredacteur van platform Second Sight. Ze signaleert een opleving van het aloude vakmanschap.
Steeds meer boekhandels kiezen voor crowdfunding als investeringsvorm. Niet verwonderlijk. Banken lenen niet zo makkelijk meer geld aan boekhandels en private investeerders zijn ook niet eenvoudig te vinden. Crowdfunding brengt veel kleine bijdragen bij elkaar die net de noodzakelijke financiële verlichting bieden.
Nu het koopgedrag van de consument verandert, zoeken uitgevers naar mogelijkheden om beter aan te sluiten bij de tijdgeest. Ze ontwikkelen nieuwe etalages, uithangborden en showrooms voor hun boeken. Zo kondigde uitgeverij Cossee een pop-up store aan vlak voor de feestdagen, en opende uitgeverij WBOOKS een permanente 'concept store'. Uitgevers worden creatiever in het vinden van alternatieve exposure voor hun merk.