In de Verenigde Staten zijn uitgevers laaiend enthousiast over Apple’s editorprogramma iBooks Author, ondanks de beperkingen van het gesloten verkoopsysteem. Eburondirecteur Wiebe de Jager experimenteerde ermee, is er ook heel tevreden over maar gaat er toch niet mee werken.
Uitgevers zoeken naar nieuwe businessmodellen. Het 50/50-model is daar een van. Het lijkt vooral geschikt voor kleinere uitgevers met commerciële titels. Toch: voor de auteur is de persoonlijke band met de uitgever belangrijker voor de keuze van een uitgeverij dan het verdienmodel.
Eind 2010 gonsde het in het vak over een nieuw prestigeproject: het Digitaal Platform. Inmiddels is het ontwerp grotendeels gerealiseerd, maar wacht het nog op intensief gebruik door uitgevers en boekverkopers. Wat is er gebeurd en hoe staat het er nu mee.
Na een tijdlang een sluimerend bestaan geleid te hebben, lijkt het depot in de boekwinkel weer trendy. Uitgevers hebben minder voorraadlasten, boekhandelaren een breder assortiment en beiden een hogere verkoop in dat segment. Maar het depot is geen wondermiddel: het helpt financiële problemen niet de wereld uit.
Michael van Everdingen is een halfjaar directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb). Aan hem de taak om de branchevereniging en haar leden klaar te stomen voor de toekomst in een krimpende en veranderende markt, de toetreding van internationale partijen en veranderende uitgeefproducten.
De meeste kinderen kopen één boek per keer als ze naar de boekhandel gaan, 7 procent koopt twee of meer boeken blijkt uit onderzoek. En liefst 50 procent van de kinderen wordt nooit door hun ouders voorgelezen. Dat blijkt uit recent onderzoek over het huidige leesgedrag van kinderen.
De nieuwe generatie boekenvakkers heeft ondanks de krimpende markt alle vertrouwen in de toekomst van hun boekhandel of uitgeverij. Ze willen het huidige bedrijf verder uitbouwen maar wel met hun eigen, andere accenten.