Voor het eerst heeft een educatieve uitgeverij een aanbesteding van leermiddelen gewonnen. Dankzij de introductie van het abonnementsmodel. Toch zal de schoolboekenmarkt niet meteen overhoop worden gegooid, verwacht aanbestedingsexpert Herman Berendsen.
De grote internationale e-boekverkopers strijden in Duitsland om de gunst van de digitale lezer. Naar het schijnt met succes. Een schrikwekkend voorbeeld voor de Nederlandse boekhandelaren en uitgevers die met elkaar overhoop liggen over een nederland e-boekplatform. Ze laten alle kansen liggen om de digitale lezer aan zich te binden.
Hoe introduceer je als uitgeverij een nieuw concept in de boekhandel? Uitgeverij Contact komt dit najaar met een nieuwe serie non-fictieboeken, ‘Kleine boekjes, grote ideeën’. Met een tournee langs de boekhandel zocht de uitgeverij draagvlak onder de boekverkopers.
De shortlist voor de verkiezing van de Beste Boekverkoper van 2011 bestond uit vijf vrouwelijke boekhandelaren. Bij de uitreiking van de prijs spatte de energie van hen af. Ze zijn het erover eens: het empathisch vermogen van vrouwen is onmisbaar bij het verkopen van boeken.
Het uitgeefvak is aan het pionieren met apps. vooral kinderboeken en non-fictietitels worden ‘verappt’, ook al worden de ontwikkelingskosten nog niet altijd terugverdiend. ‘Je moet uitvinden wat werkt en wat niet’, zegt Marius Van Campen, uitgever nieuwe media bij Gottmer.
Na 175 jaar verdwijnt de naam van kunstboekenuitgeverij Waanders. Samen met d’jonge Hond gaat de uitgeverij op in WBOOKS. Tot dat besluit kwam de nieuwe algemeen directeur Dennis Kind.
Op de kop af twintig jaar zit Paul Sebes nu in het vak. Twaalf jaar geleden begon hij met Caroline van Gelderen voor zichzelf als literair agent. Inmiddels vertegenwoordigt hij meer dan driehonderd Nederlandse en Vlaamse auteurs en meer dan tachtig buitenlandse uitgeverijen en agenten.