Boekblad Magazine 1, 22 januari 2010 - Mr. E-book noemde iemand hem onlangs. Sinds hij een onbestemd gevoel had dat hij als uitgever aan de slag moest met e-books is Wiebe de Jager van Academische Uitgeverij Eburon uitgegroeid tot een veelgevraagd deskundige. Hij voorspelt dat eind dit jaar het lezen van een e-book normaal is en uitgevers en boekverkopers van algemene boeken een moeilijke toekomst te wachten staat.
Boekblad Magazine 1, 22 januari 2010 - Kees Schafrat wordt de nieuwe directeur van boekhandel Broekhuis. Hij volgt Bastiaan de Jonge op die eind vorig jaar terugtrad. Wat treft Schafrat aan en wat gaat hij veranderen?
Boekblad Magazine 1, 22 januari 2010 - Het cadeauseizoen in Duitsland laat een vertrouwd beeld zien. De boekhandel sluit het jaar ternauwernood af met zwarte cijfers, de internetboekhandel heeft flink geplust. De boekhandel zou er goed aan doen in 2010 te investeren in de deskundigheid op de werkvloer.
Boekblad Magazine 1, 22 januari 2010 - YouTube, LinkedIn, Hyves, Facebook, MSN en Twitter, het zijn allemaal social media: een containerbegrip, waarbinnen applicaties vallen waarbij de totstandkoming van content door sociale interactie plaatsvindt, van tekst tot video. Uitgeverijen doen er goed aan met online netwerkenaan de slag te gaan: ze kunnen het eigen merk versterken.
Boekblad Magazine 1, 22 januari 2010 - December 2009 was een prachtige verkoopmaand voor de Vlaamse boekhandel. Het was een bekroning van een goed jaar. Ook tijdens de Boekenbeurs deed de boekhandel uitstekende zaken.
De plaag in de psychologie- en businesshoek: een goudvis die uit een kleine kom overspringt naar een grotere. Iemand is begonnen met het idee, nu kom je om in de boeken met goudvissen. En wat te denken van al die ogen die je aanstaren? Als opmaat naar de verkiezing van Het Mooiste Boekomslag 2010 de trends in de omslagen op een rij.
Wat ons vanaf de tafels bij de boekhandel zo vaak tegemoet straalt, zijn oplossingen in plaats van passie. Slinkende marges en toenemende concurrentie met andere media leiden tot behoedzaamheid en geringe risicobereidheid. Een pleidooi voor liefdevol, hartstochtelijk ontwerpen.
December 2009 was een prachtige verkoopmaand voor de Vlaamse boekhandel. Het was een bekroning van een goed jaar. Ook tijdens de Boekenbeurs deed de boekhandel uitstekende zaken.
Crossmediaal uitgeven is voor FMB uitgevers een belangrijk ingrediƫnt voor succesvol uitgeven. Marketing manager Sander Verheijen over de marketing rondom de reeks Dat heb ik weer! van Carry Slee, waarbij de uitgeverij van sociale netwerksites gebruikmaakte en het hoofdpersonage virtueel tot leven wekte.
Komend voorjaar treedt Eppo van Nispen aan als nieuwe directeur van de CPNB, het pronkjuweel van het Nederlandse boekenvak. Met Van Nispen heeft sollicitatiecommissie voor een personality gekozen, half van buiten, half van binnen het vak. Het wordt voor hem de kunst vernieuwend te zijn, zonder op elke nieuwe modevlaag mee te waaien.