Not Just Any Book is een nieuw samenwerkingsverband van vier freelancers voor aanvullende en ondersteunende marketing- en promotiediensten, zoals boekblogtournees, tweetredacteuren en Pre Read Book Clubbers.
Contact en voeling met de consument, dat is wat elke uitgeverij wil. Het is de kunst om via alle kanalen met ze in contact te komen – via social media, maar ook in levenden lijve. Daartoe organiseerde Luitingh-Sijthoff onlangs een lezerspanel. Acquirerend redacteur Hedda Sanders vertelt hoe dat in z’n werk ging.
Piraterij is de grootste angst van uitgevers en boekverkopers als het om digitalisering gaat. In Vlaanderen haalde webcrawler Sinbad 29.000 links naar illegaal aanbod uit de lucht. In Nederland pakt Stichting Brein sites aan die digitale boeken aanbieden, maar pleit tegelijkertijd voor een aanbod dat betaalbaar, gebruikersvriendelijk en zo ruim mogelijk is.
CoLibro was een succesverhaal. Tot het aantal opzeggingen en faillissementen te groot werd en de overgebleven leden de kosten van de samenwerking niet meer konden dragen. Toch had de inkoopcombinatie de economische tegenwind wellicht kunnen overleven als de onderlinge verhoudingen niet zo verstoord waren. Daarom hebben de zelfstandige Vlaamse boekhandels goede hoop dat er een nieuwe samenwerking uit de as van CoLibro kan groeien.
Vijf uitgevers staan op de shortlist van de verkiezing Uitgever van het Jaar 2011: René Bego (Mo’media), Oscar van Gelderen (Lebowski), Valentine van der Lande (TenPages.com), Joost Nijsen (Podium) en Sander Ruys (Maven Publishing). Alle vijf zijn ze voortdurend verrassend in hun titels en initiatieven.
CB gaat meebouwen aan het Digitaal Platform, en de certificaten van de aandelen zijn overgedragen aan KBb en bug. directeur Hans Willem Cortenraad heeft soms slapeloze nachten: ‘Als Selexyz valt, lijden wij een geweldige schade.’