Michael van Everdingen is bij Audax teruggekeerd in het boekenvak. De oud-directeur van de KBb is aangetreden als Chief Commercial Officer in een uitdagende tijd. ‘Ik denk dat ik in mijn werkzame leven nog nooit zo’n complex probleem op mijn bordje heb gehad.’
Op de tweede dag van november stond ik met mijn collega’s Saartje Schwachöfer en Catharina Schilder in het kantoor waar we Alfabet Uitgevers zouden beginnen. Geneviève Waldmann, kapitein op het moederschip Veen Bosch & Keuning, was ook aanwezig. Zij had voor ons een geschikte plek gevonden. Met de voor haar kenmerkende brede glimlach liet ze ons de ruimte van Alfabet zien.
Uit recent onderzoek van KVB Boekwerk, gebaseerd op cijfers van GfK, blijkt dat het papieren boek definitief digitale edities naast zich moet dulden. Luisterboeken slaan daarbij het meest aan bij lezers onder de vijftig, terwijl de groep onder de vijfendertig minder dan gemiddeld e-boeken leest. De conclusie: vooral het luisterboek heeft potentie voor de toekomst.
Steeds meer uitgeverijen geven titels uit die alleen als e-boek en audioboek verschijnen. Sommige met aparte imprints, sommige als onderdeel van het totale uitgeefbeleid en weer andere met kleinschalige experimenten. Maar niemand wil de boot missen nu digitaal lezen een vlucht begint te nemen.
Zowel via de UvA-master als ‘in het wild’ stroomt langzaam maar zeker een nieuwe generatie boekenvakkers de uitgeverij binnen. Het professionele niveau is hoog, het idealisme niet minder, niemand hoeft ze nog uit te leggen waar de kansen liggen als zich technologische innovaties aandienen en ze koesteren het papieren boek.