In Nederland en Vlaanderen zijn er tientallen, vaak kleinere, soms grotere, initiatieven waarbij de opbrengst uit de verkoop van tweedehandsboeken (deels) wordt gedoneerd aan goede doelen. Boekblad maakte een rondje langs vier vergelijkbare initiatieven en wat daarbij onder andere opvalt is dat deze, ondanks het feit dat ze volledig op vrijwilligers draaien, behoorlijk professioneel georganiseerd zijn. En ook dat het mes aan meerdere kanten snijdt: wie boeken kwijt wil, doneert aan een goed doel, boekenliefhebbers vinden titels die niet meer in de reguliere verkoop liggen, vrijwilligers hebben plezier in hun werk en ideële initiatieven krijgen een financieel steuntje in de rug.
Meer focus. Dat is het sleutelwoord achter het succes van A.W. Bruna na een moeilijke periode. Dit jaar breidde de uitgeverij uit met de overname van De Crime Compagnie. Directeur Ilse van der Zee: ‘Als je samen met auteurs kunt optrekken geeft dat zó veel energie. Je weet voor wie je het doet. Met wie je het doet’.