Het illegale e-boekenaanbod neemt toe. Het eerste halfjaar van 2012 onderzocht stichting Brein 173 gevallen waarbij e-boeken zonder toestemming van rechthebbenden online werden aangeboden. Uitgeverij SWP liep duizenden euro’s omzet mis nadat een van haar titels ingescand op internet werd verspreid. Wat kunnen uitgeverijen tegen hackers doen?
Het boekenvak worstelt met de snelle opmars van de smartphones en de tablets. Graag bevestigen we tegenover elkaar hoe prachtig papier is en hoe krankzinnig de wereld van de sociale media. VINT-onderzoeker en trendwatcher Sander Duivestein lééft de digitale wereld, maar zeker niet onkritisch. Organisaties moeten volgens hem transformeren tot social businesses.
Tieners in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar warm maken voor Rosa & Co, de nieuwe serie van Francine Oomen – Miriam Evers, brand manager bij Querido, zette daarvoor een uitgekiende marketingcampagne op. Omdat jonge meiden hun favoriete programma’s online bekijken, wanneer zíj het willen, koos ze voor een trailer op RTL XL, de RTL-variant van Uitzending Gemist.
De kop is eraf: de eerste gecombineerde winkels van de gefuseerde Selexyzen De Slegte-ketens zijn geopend. Deze winkels zijn kwartiermakers voor de rest, zij moeten leiden tot de boekhandel 3.0, ‘de meest innovatieve retailformule van Europa’, zoals de hoge ambitie van directeur Paul Dumas luidt.
Twee jaar nadat NDC|VBK de drie divisies (kranten, algemene boeken, educatieve uitgaven) verzelfstandigde, hebben management en medewerkers VBK Uitgeversgroep overgenomen. Na enkele jaren van reorganisaties en afslankingen is het nu aan hen om de plannen, voortvloeiend uit de nieuwe strategie, te realiseren.
Ouders moeten weer zelf gaan betalen voor de schoolboeken van hun kinderen. Dat betekent dat er een einde komt aan het schoolboekensysteem zoals dat in 2008 werd ingevoerd. Wat betekent dat voor het schoolboekenlandschap? En welke kansen liggen er voor de scholen, uitgeverijen en distributeurs?