Sinds jaar en dag loopt de Middelburgse boekhandel De Drvkkery voorop met innovaties in de winkel. Nu pakken ze weer uit met de Reading Room, een pilot waarmee klanten boeken digitaal kunnen inzien. Inkoper Monique Eskens is er trots op: ‘De verrassing die klanten in onze winkel ervaren, moet nog groter worden.’
De Leesfabriek, blogsite voor en door lezende jongeren, wordt opgenomen in het nieuwe KBb-project Boekondernemer van de Toekomst. Daardoor kunnen John Schrijnemakers en Dorothée Postel de site doorontwikkelen tot een interactief platform en samen met andere boekhandels ‘Lokale Leesfabrieken’ opzetten.
Midden mei gaat Chicken House Nederland van start, een samenwerkingsverband van The House of Books en het Engelse Chicken House. Oprichter Barry Cunningham, ontdekker van J.K. Rowling, over nieuwe auteurs en waarom kinderen lezen.
De boekhandel in Berlijn is toe aan een nieuw concept, want de boekhandelsketens verliezen terrein en hun gezicht. Vier ondernemers proberen iets nieuws met een eigenzinnig concept en een zo persoonlijk mogelijk assortiment. Redacteur Maria Vlaar leidt rond.
RDC komt met een volgende stap voor The Read Shop. Klanten kunnen binnenkort afrekenen wat in de winkel ligt en kopen wat er niet ligt. Ook breidt de formule uit met shop-in-shops in drogisterijen en supermarkten.
Loes den Hollander is de auteur van het geschenkboekje van de Maand van het Spannende Boek dit jaar. Auteur en schrijver moeten elkaar kritisch kunnen bejegenen, zeggen Den Hollander en haar marketingmanager bij Karakter Martien Elema over het geschenk en hun werkrelatie.
De nieuwe Scandinaviërs worden de Duitstalige thrillers wel genoemd. Steeds meer Nederlandse uitgeverijen die op zoek zijn naar interessante thrillers kijken naar het Duitstalig aanbod. Bij onze oosterburen bloeit het thrillergenre, er is veel keus en de voorschotten zijn er nog relatief laag.
Eddie van der Beek, directeur van Veldboeket Lektuur, was lang te bescheiden om zichzelf op de borst te kloppen. Toch zou het niet raar zijn als hij dat deed: tenslotte groeide zijn bedrijf de afgelopen zes jaar van 3 miljoen euro omzet naar 15 miljoen. En dat in een krimpende markt.