De christelijke boekhandel weet dit jaar aan de veilige kant van de nullijn te blijven. Een van de grotere is Riemer in Groningen, die zonder het christelijke publiek te verliezen meedoet op de algemene markt. Een originele keuze van cadeauartikelen lokt een nieuw publiek.
Content is niet langer meer de ruwe grondstof voor alleen boeken en papieren media. buchmessedirecteur Jürgen boos: ‘veel uitgevers richten zich nog steeds te veel op boeken, terwijl literaire Content een zee aan exploitatiemogelijkheden biedt.’
Ieder boek heeft zijn eigen helden en elke lezer heeft zijn favoriete boek. Dat biedt boekverkopers en uitgevers komende Kinderboekenweek alle ruimte voor een eerbetoon aan hun persoonlijke ‘superhelden’: van Dik Trom en Pippi Langkous tot Geronimo Stilton en Harry Potter.
Het bezoek van Nederlandse auteurs en uitgevers aan de Beijing International Book Fair leverde hel wat reuring op in de vaderlandse pers. Daardoor verdwijnt bijna uit zicht met welk doel het Nederlands Letterenfonds de reis organiseerde en welke resultaten in China zijn geboekt.
Het afgelopen jaar zijn er een stuk of dertig boekhandels omgevallen. Is daarmee de hele boekhandelsbranche in crisis? Of zit er een lijn in de oorzaken bij de omvallende winkels? Van de concurrentie van Bol.com heeft iedereen last, maar bij de gesloten winkels hebben slechte locaties, hoge huren en privéomstandigheden een belangrijke rol gespeeld. De crisis legt de vinger op de zere plek.
De christelijke boekenmarkt plust 9 procent, terwijl de algemene 4 procent mint. Els de Jong van branchevereniging BCB is verheugd, maar kan het niet goed verklaren. ‘De loyaliteit van de klanten van onze winkels is groot.’