Abonnementen op papieren boeken zijn in opkomst. Bij de boekhandel als gevolg van de coronacrisis. Bij de uitgeverij als gevolg van de gewenning bij consumenten om abonnementen te hebben op spullen. Wel zal het aantal abonnees beperkt blijven. Het is bij uitstek een product voor de kleine groep van veellezers.
Bazarow moet worden wat Bookaroo had willen zijn: een internetboekhandel waar de fysieke boekhandel zo veel mogelijk van profiteert. Bedenker Roeland Dobbelaer neemt zijn tijd om de webwinkel écht goed neer te zetten. Deze zomer wil hij de eerste boekhandels binnenhalen voor Bazarow. ‘Er hangt veel vals idealisme en onoprechtheid in het vak, terwijl een meerderheid uiteindelijk alleen bezig is met geld verdienen.’
Met een onlangs gepresenteerd Deltaplan dat voorziet in een aantal vernieuwingsprojecten gaan uitgevers, boekhandels en CB de collectiviteit in het boekenvak voor de toekomst borgen. Op die manier kan het vak de uitdagingen aanpakken die op alle betrokkenen af gaan komen als de even zovele kansen. Ook wordt er een onderzoeksproject gestart.
Hoewel ze succesvolle romans op haar naam heeft staan als Slaap! en Dertig dagen is Annelies Verbeke (1976) een auteur met veel liefde voor het genre van het korte verhaal. Ze publiceerde diverse bundels en kreeg voor Halleluja (2017) de J.M.A. Biesheuvelprijs voor de beste Nederlandse verhalenbundel van het jaar. Ook stond het op de shortlist van de ECI-Literatuurprijs 2018. Centraal in dit dossier staat haar nieuwe verhalenbundel Treinen en Kamers.
‘Hoewel Skipper, de hondenmatroos en de boeken over Pippi Langkous misschien een grotere, blijvende invloed op mij hebben gehad, ben ik als schrijver gevormd door Flaubert. Deze grootse negentiende-eeuwse Franse auteur had een gruwelijke afkeer van het burgermansbestaan en leefde voor de kunst. Hij leidde een teruggetrokken leven. Wat een man, wat een kijk en wat kon hij schrijven. Stilistisch zo sterk, zo beeldend en gepassioneerd, zo rijk.'
Het gebied waar ze actief zijn strekt zich uit tot in het centrum van Wenen, de klanten variëren van hotels tot winkels in grasmaaiers, brillen, mode, schoenen, kaas en in toenemende mate boeken. In eigen land timmert NOMNOM Retail and Interior Design namelijk steeds steviger aan de weg, met spraakmakende verbouwingen van boekhandels.
Hannah Roels (1984) werkte lang bij de boekhandel van ‘internationaal literatuurhuis’ Passa Porta in Brussel. Haar baan combineerde ze met het schrijven van korte verhalen voor De Gids en Dietsche Warande & Belfort. In 2017 debuteerde ze met de bij Prometheus verschenen roman Het portret. Begin dit jaar gaf ze haar baan op om aan een tweede boek te werken. Met de blik van een schrijver kijkt ze terug op haar boekverkoperstijd in een mix van persoonlijke herinneringen en bedenkingen over het boekenvak.
Dit voorjaar waren de boekhandels grotendeels gesloten. De winkels moesten het doen met ‘click and collect’, een afhaalloket. Maar dat past helemaal niet bij de authentieke boekhandel. Dit type boekhandel nodigt immers bij uitstek uit om te ‘struinen’, een boek ter hand te nemen, erin te bladeren, te lezen, het terug te leggen of te kopen. Een contemplatieve, bijna uitstervende beleving, zeker in boekhandels op locaties die onderdeel zijn van ons cultureel erfgoed. Je vindt ze in een ‘verlaten’ kerk, ‘vergeten’ bankgebouw of ‘verdwenen’ postkantoor. Hoe ga je om met een historisch pand als je een moderne boekwinkel wilt runnen?
De belangstelling voor natuurboeken neemt al jaren toe. Veel (literaire) uitgeverijen hebben inmiddels een vogelboek en filosofische reisverslagen zijn populair. Dankzij de coronapandemie groeide bovendien de aandacht voor wandelen en natuur, ook in de letteren. Dat heeft mede geleid tot succesvolle reeksen op het snijvlak van natuur en literatuur. Uitgeverij Atlas Contact publiceert al jaren de populaire Vogelserie en sinds vorig jaar is er de succesvolle wandelreeks Van Oorschot Terloops. Wat is de kracht van reeksen?
Wat aan de liefde voor de boekhandel voorafgaat is vanzelfsprekend de liefde voor het boek. En dat is iets waar je niet vroeg genoeg mee behept kunt zijn. Op het moment dat je je als kind realiseert dat boeken je meetrekken in een gelukzaligheid waar je nog geen woorden voor hebt, ben je voor je leven verloren en wordt de boekhandel het richtpunt van je bestaan. Een dergelijk lot was niet alleen Wim Huijser beschoren, hij leest er ook bij anderen over.