Twintig jaar geleden verschenen de eerste boeken van de Amsterdamse uitgeverij Cossee, de zelfstandige literaire uitgeverij van het echtpaar Eva Cossée en Christoph Buchwald. In twee decennia hebben zij hun zelfstandigheid weten te behouden en zijn ze groot geworden door klein te blijven. ‘De rechtvaardige literatuurgod zal het bestsellers laten regenen over de uitgever die zich bij z’n leest houdt.’
Anders dan vroeger nemen museumwinkels tegenwoordig een prominente plaats in binnen veel musea. Niet in de laatste plaats door een ruim boekenassortiment, dat in sommige gevallen meerdere doelgroepen bedient. Voor uitgeverijen en auteurs zijn musea belangrijke afzetkanalen. ‘De boekhandel is onderdeel van de leuke ervaring die je meemaakt in het museum.’
Zo af en toe komt er een handgeschreven brief binnen op de Overtoom 197-4 die aan mij persoonlijk gericht is. En zulke brieven zijn eigenlijk altijd van zeer betrokken liefhebbers van het boek. Zo ook afgelopen week. Bovenaan de brief stond in blokletters en onderstreept KLACHT.
Toine Susijn van boekhandel Dekker v.d. Vegt in Nijmegen is in augustus 2023 vijftig jaar werkzaam in het boekenvak. Hij heeft een bijzondere wens ter gelegenheid van dat jubileum.
Toen hij in november vorig jaar in een interview op de website van Boekblad zijn vertrek aankondigde, eindigde dat met zijn uitroep ‘Never a dull moment!’. Het lijkt het levensmotto van de kleurrijke uitgever Joost Nijsen, ook zijn boek Uitgeversgeluk, dat verschijnt bij zijn afscheid van Uitgeverij Podium, besluit ermee. Elk hoofdstuk in dit levendige memoir behandelt een specifiek thema in het uitgeversleven. Boek & Lezer publiceert een ingekorte bewerking van het hoofdstuk over van uitgever wisselende auteurs.
In 2021 verdwenen er in geen enkele branche zoveel bedrijven als in de boekhandel. En weinig ondernemers beginnen nog een boekhandel. Wat geeft aspirant-boekhandelaren de meeste kans op succes? En waar staat dat woord eigenlijk voor? Peter Henk Steenhuis is journalist voor onder andere Trouw en schrijft over zingeving. Onlangs verscheen van hem Veroordeeld tot succes, waarin hij onderzoekt waarom we succes zo belangrijk vinden. In dit interview houdt hij beginnende én ervaren ondernemers in de boekenbranche op originele wijze een spiegel voor: wat is succes en welke rol speelt zingeving daarbij?
Duurzaamheid staat tegenwoordig hoog op de agenda bij uitgeverijen. Waarom? Wat gebeurt er al en wat kunnen ze nog meer doen? ‘Het heeft niet altijd zin harde eisen te stellen.’