Sinds anderhalf jaar is Harold Polis uitgever bij De Bezige Bij Antwerpen. Daar paart hij literaire en informatieve titels van hoge kwaliteit aan een overtuigende aanwezigheid op internet. ‘Uitgevers hebben steeds minder voeling met wat mensen willen’, meent Polis. ‘Onze toekomst zit in het rechtstreekse contact met lezers.’
Niet alleen zelfstandige boekwinkels, ook franchisenemers zoeken naar nieuwe concepten en samenwerkingen. Bruna Vanderveen in Assen werkt sinds maart samen met espressobarformule Doppio. Jacques Hartog: ‘Ik hoor mensen niet meer zeggen dat ze wel naar een “echte” boekhandel gaan als we een boek niet hebben.’
Uitgeverijen experimenteren volop met verschillende vormen en formaten eboeken, van ePub tot app. Hoewel het terugverdienmodel niet altijd zichtbaar is, laten veel uitgeverijen het e-boek niet aan zich voorbijgaan. HTML5 biedt mogelijkheden om doelgroepen nog beter op maat te bedienen. The DocWorkers, Pre Press Media Groep en Imago Mediabuilders helpen uitgevers daarbij.
Het wereldwijde succes van de Vijftig tinten-trilogie van E.L. James is dankzij uitgeverij Prometheus ook in Nederland voelbaar. Het eerste deel van de smromanserie staat inmiddels vier weken in de top vijf van de Bestseller 60. Volgens de uitgevers van romantische fictie wordt de seks steeds explicieter.
Vorig jaar ging een dertigtal boekhandels dicht. Hoe is het sindsdien de boekhandelaren vergaan? Hoe staan ze er nu voor? En wat kun je eigenlijk met boekhandelservaring in je verdere carrière? Erik Bertram, Dick Kraaijeveld, Marloes Lensink, Marianne Mensen, Joan Pfann en Henk Thuis vertellen over hun ervaringen.
Uitgevers organiseren dagen om hun auteurs te stimuleren actief te zijn op social media. Auteurs komen in groten getale op deze dagen af, hebben honger naar kennis en ervaring op dit gebied. Steeds meer auteurs staken het verzet tegen Hyves, Facebook en Twitter, en beginnen het plezier erin te ontdekken.