De herinneringen van Ad ten Bosch aan een heel leven tussen de boeken bevatten meer anekdotes dan essayistische bespiegelingen. Wel getuigt hij bijna dertig jaar na zijn vertrek bij Van Someren & ten Bosch van een onverwacht moderne manier om een assortimentsboekhandel overeind te houden.
De Utrechtse boekhandel Savannah Bay, die in 2019 35 jaar bestaat, gaf klanten tijdens de Boekenweek een eigen geschenk: het zeer persoonlijke verhaal van de twintigjarige Thijs Joores, die als vrijwilliger aan de winkel verbonden is. Het thema van de afgelopen Boekenweek brengt hij op bijzondere wijze in verband met de speciale functie die een boekhandel voor mensen kan hebben. Op deze pagina’s zijn verhaal.
Áls de Brexit doorgaat, en áls het Verenigd Koninkrijk de douane-unie van de Europese Unie daadwerkelijk verlaat, zal dat het boekenvak ongetwijfeld raken. Hoe ingrijpend de veranderingen zullen zijn, is natuurlijk onduidelijk. Maar de gevolgen hoeven niet eens allemaal negatief uit te pakken.
Het lezen van boeken is goed voor de mens, de maatschappij en de economie. Deze drietrapsraket is de essentie van de langverwachte studie Impact van het boek van KVB Boekwerk, die tijdens de Boekenweek is gepresenteerd. Een verslag van de presentatie, een samenvatting en diverse reacties.
Al vele jaren woedt in boekhandelsland een discussie over hoe om te gaan met online verkopen. Een doordachte integratie van clicks en bricks is voor Libris en Blz. de weg, waarbij toch wel enigszins verrassend het fysieke boek weer wat dichter het middelpunt van de belangstelling is genaderd.
Buiten de schijnwerpers van het bestsellergeweld opereert een aantal kleinere uitgevers dat zich niets aantrekt van trends en modes, maar boeken uitgeeft omdat het moet. Soms leidt dat tot onverwacht succes, zoals uitgeverij Koppernik vijf jaar geleden overkwam toen de eerste titel die werd uitgegeven, Wessel te Gussinklo’s Zeer helder licht, de Toplijst haalde van de AKO Literatuurprijs. Verder moet de uitgeverij het net als soortgenoten als Vleugels en Karmijn hebben van een groeiende groep liefhebbers en enthousiaste boekhandelaren.
‘Wat doe jij met je tijd?’ Onder die slogan positioneert Bruna zich opnieuw in de markt als dé plek waar je ontspanning vindt. Door explicieter te benadrukken dat lezen in het dna van Bruna zit, maakt de keten ook duidelijker dat het een boekhandel is. ‘En een heel grote in Nederland ook.’