Bert de Groot, Emile Brugman en Hanca Leppink vormen – samen met Joop Boezeman en Robbert Ammerlaan – de generatie uitgevers die vanaf de jaren tachtig het gezicht van het boekenvak hebben bepaald. Een afscheidsportret.
De boekverkoop in Egypte is sinds het begin van de revolutie eind januari drastisch afgenomen. Maar de belangstelling voor boeken over het tijdperk-Mubarak is enorm. De Deense journalist Henrik Byrn sprak in Caïro met boekverkopers over de toekomst van het Egyptische boekenvak.
Dit voorjaar verscheen bij De Harmonie een herziene editie van De Grote Atlas van de Belevingswereld van Jean Klare. De atlas verscheen twaalf jaar eerder bij Dijkgraaf & van der Veere Uitgevers. Een geschil tussen uitgever en auteurs omtrent het auteursrecht leidde tot een jarenlang juridisch steekspel.
Maar liefst drieduizend kinderen en hun ouders waren aanwezig bij de presentatie van het tiende Grijze Jager-boek van John Flanagan. Carine van Wijk (Gottmer) over het succes van de serie en de kritiek van boekhandel op Gottmer.
Audax-directeur Retail & Uitgeverijen Roland van Geest stond als enige boekenvakker op de lijst van Managementteam.nl van honderd ‘goudhaantjes die de macht gaan overnemen in corporate Nederland’. Audax-onderdeel AKO doet het niet slecht dankzij de ziekenhuiswinkels die voor additionele groei zorgen.
Is de marketing in het boekenvak hopeloos verouders en geldverspillend? De recente kritike van een aantal uitgevers doet dat vermoeden. In werkelijkheid zetten marketeers nieuwe titels steeds planmatiger en breder in de markt.
82 procent van de gemeenten wil bezuinigen op de Openbare Bibliotheken. Zo verliest de bibliotheek in Harderwijk drie kwart van zijn budget. De bibliotheken worden uitgedaagd hun creativiteit te tonen, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van de plug-in-bibliotheek.