IKON-radiopresentator Jurgen Maas richtte in 2013 zijn eigen uitgeverij op, gespecialiseerd in fictie en non-fictie uit en over het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Maas: ‘Ik heb ontzettend veel plezier beleefd aan het eerste jaar.’
De daling van de boekverkoop heeft een grote impact op de branche. er worden minder boeken uitgegeven, auteurs voelen het in hun portemonnee. Manon Sikkel, Coen Simon, Frank Westerman en Ingmar Heytze over de veranderingen bij hun uitgeverij.
Vormde de boekhandel tot voor kort vanzelfsprekend de oudedagsvoorziening van veel boekhandelaren, tegenwoordig is het vinden van een overnamekandidaat een stuk moeilijker. Boek & Bedrijf start daarom een Academy om ondernemers van binnen én buiten de branche op te leiden tot directeur/eigenaar van boekhandels.
Jongeren zouden niet meer van lezen houden? Recensies worden niet meer gelezen? Wie zich een beetje in de online boekencommunity’s beweegt, ziet dat er juist onder jongeren een grote liefde voor lezen en boekhandels is. Het is voor boekhandels en uitgeverijen de kunst om bij deze enthousiastelingen aan te haken.
NRC webwinkel ziet de omzet jaarlijks groeien. De wekelijkse acties in de krant met een bijzonder boek, speciaal geselecteerd voor lezers van NRC Handelsblad, verleiden hen in steeds grotere aantallen tot aankoop.
Na het einde van hun grote klant Polare, nu een jaar geleden, ging internetbedrijf Mindbus de boer op om de doorstarts te helpen met hun nieuwe sites. ‘Boekhandels mogen zich veel meer als concurrent van Bol.com neerzetten,’ aldus Gijs van Dam, algemeen directeur Mindbus.