Selexyz Zakelijk staat in de etalage. Met een omzet van 20 miljoen euro is het een grote speler op de markt van vakinformatie. Maar de koper loopt een behoorlijk risico: klanten hebben geen enkele verplichting aan de nieuwe eigenaar, de marges staan zwaar onder druk en er moet geïnvesteerd worden in automatisering. Hoe aantrekkelijk is het om een bedrijf in deze markt te kopen?
Eind juni opende Studieboekencentrale de nieuwe huisvesting in Emmen. Het gebouw was nodig om ook in de toekomst een concurrerend bedrijf te blijven, aldus directeur Albert Jagt. ‘Wij moeten onze klant content leveren op het moment en in de vorm waarin hij dat wenst.’
Tien jaar geleden vertrok Chris de Graaf als directeur van A.W. Bruna (toen onderdeel van PCM), om samen met Kees Callenbach de zelfstandige uitgeverij Karakter Uitgevers te beginnen. Zelfstandige uitgeverijen hebben volgens hem de toekomst. ‘Auteurs houden niet van conglomeraten waar weinig aandacht is voor hun gedachtegoed. Het draait in dit vak om passie en creativiteit.’
Op 1 juni publiceerde het ministerie van Justitie een voorstel voor een wetswijziging over het auteurscontractenrecht. De wijziging kan vérstrekkende gevolgen hebben voor de boekuitgeverij. Auteursrechtexpert Kamiel Koelman bespreekt de belangrijkste aspecten van het wetsvoorstel.
Opgericht in 1982 importeerde Roodveldt Import algemene boeken. Halverwege de jaren negentig stapte het bedrijf over op informatica, waarbij het alle belangrijke uitgevers ter wereld op dat gebied in de portefeuille had. Sinds drie jaar richt het bedrijf zich op studieboeken. Op 13 juli werd Roodveldt Import failliet verklaard.
‘Alsof je een waterkraan openzet in de woestijn’, verzuchtte een klant van boekhandel Van Pampus. Ofwel: een boekhandel op het KNSM-eiland is een welkome aanvulling. De bestsellers staan in de kast, de titels die eigenaar Carel van Pampus kan aanbevelen, liggen op de toontafels.
Drie kwart van de retailers meent dat de huis-aan-huis-folder niet gaat verdwijnen, zo blijkt uit onderzoek. Maar het aantal marketingkanalen neemt toe, en de budgetten groeien niet. Libris, Selexyz en Bruna over inzetten op e-marketing, social media of toch de boekhandelsfolders?
De literair agent in de Verenigde Staten heeft het moeilijk. Een competitievere markt dan vroeger dwingt hem meer werk te verzetten voor minder inkomsten. Hij moet meer een career manager worden en zijn cliënten aanvullende diensten bieden. Zoals Andrew Wylie heeft gedaan met zijn uitgeverij Odyssey Editions, waarvoor hij een deal sloot met Amazon.
De grenzen van de vertrouwde vorm van het boek zijn nog niet bereikt, zo bleek bij de introductie van de ‘dwarsligger’. Terwijl sommige uitgevers hun creativiteit stoppen in het ontwikkelen van apps, dokteren er nog veel ideeën uit om hun papieren uitgaven met iets nieuws te sieren.