De e-reader. Iedereen praat erover, al geven de verkoopcijfers voorlopig nog geen aanleiding om het papieren boek af te schrijven. Maar daar gaat verandering in komen.
Zoals Vlaanderen zich soms cultureel gedomineerd voelt door Nederland, zo voelt Canada zich gekoloniseerd door de Verenigde Staten. Canadese boekverkopers proberen daarom te verhinderen dat Amazon een magazijn op hun grondgebied opent. Waarschijnlijk tevergeefs.
Marketingdirecteur Michel Schaeffer van Bol.com gebruikt bij het schetsen van de ontwikkeling van het e-book graag de analogie van een groeiend kind: ‘Het afgelopen jaar zaten we nog in de babyfase, dit jaar zet het e-book zijn eerste stappen. Het wordt een doorbraakjaar.’
De Libridis Groep heeft de afgelopen jaren haar focus verlegd. Van dienstverlener aan uitgeverijen is ze dienstverlener aan boekhandels geworden. Binnenkort verhuizen de commerciële afdeling uit Sittard en de collega’s van Nilsson & Lamm uit Weesp naar Houten. Commercieel directeur Wilfried Cajot over het Engelse boek als groeimarkt, de verschuivingen in de Vlaamse en Nederlandse markt, internet en – uiteraard – het e-book.
Je zou het in alle reuring rondom het e-book bijna vergeten, maar er zijn ook nog boekenvakkers die in de handel in het papieren boek investeren. Libris-boekhandel Derijks in Oss verbouwde ingrijpend en het resultaat mag er zijn: fris, strak én gezellig.
Begin dit jaar dropte schrijver en filmmaker Leon de Winter een bom in boekenland: voortaan zou hij de e-versies van zijn eigen werk – en die van iedereen die maar mee wilde doen – zelf gaan verkopen. Hij doopte zijn initiatief C-Shed.
Een aantal auteurs ziet de toegevoegde waarde van uitgevers voor het e-book niet meer. Uitgeverijen talmen en pakken niet door. En dus nemen schrijvers zelf het heft in handen. Reden voor paniek? Niet als uitgevers een duidelijker koers kiezen.
Linnaeus Boekhandel in Amsterdam heeft de Boekblad Etalagewedstrijd 2010 gewonnen. De opvallende etalage appelleert aan het lentegevoel bij de voorbijganger en is toch heel duidelijk gericht op de Boekenweek. Negentien boekhandels dongen mee naar de prijs, tien minder dan vorig jaar.
De Boekenweek 2009 leidde tot een record aan gelegenheidsuitgaven. Voor de Boekenweek 2010 beperkten uitgeverijen zich juist. Hoe een uitgeverij inhaakt op de Boekenweek hangt vooral af van het thema. Op 13 april maakt de CPNB dat van volgend jaar bekend.