De ene na de andere boekhandel sluit de deuren. Selexyz gaat reorganiseren. Maar Libris-boekhandel Van der Meer in Noordwijk plust met 20 procent sinds Martha Baalbergen en Peter van Blanken het belendende pand kochten en ingrijpend verbouwden. ‘Het was erop of eronder.’
Uitgevers zuchten en steunen: de verkoop loopt terug en de boekhandel koopt steeds minder in. Stukje bij beetje moeten uitgeverijen daarom hun organisatie herzien. Eindelijk wordt het titelaanbod ingeperkt. Het zwaartepunt gaat meer en meer richting marketing.
Managementboek.nl is vernieuwd. De internetboekhandel blijft fier overeind in de lawine van digitalisering en afnemende consumentenbestedingen. Tijdens de crisis was de omzet stabiel, voor 2011 wordt weer groei verwacht.
Op 3 juli bestaat Luisterrijk vijf jaar – precies een week na de afloop van de Week van het Luisterboek (15-26 juni). De downloadwinkel voor luisterboeken is inmiddels winstgevend en de doorbraak van het bedrijf als het Centraal Boekhuis voor het digitale luisterboek is nabij.
Internet verandert onze hersenen en onze identiteit, we worden er dommer en minder creatief door. Technologiejournalist Nicholas Carr beschrijft in Het ondiepe hoe onze hersenen omgaan met internet. Belangrijke kost voor boekenvakkers.
‘Het boekenvak moet radicaal breken met het verleden’. Dat stelde Hans Janssen op 22 mei in het NOS Journaal dat een item wijdde aan de malaise in het boekenvak. ‘We moeten meer ondernemen.’
Er heersen allerlei misvattingen over het zogenaamde ‘informatietijdperk’ waarin wij nu zouden leven. Dat stelde Harvard-professor Robert Darnton tijdens zijn speech voor een symposium over de toekomst van de geesteswetenschappen in Washington. De belangrijkste vijf misvattingen.