Geen massaproducten, maar artikelen direct van de maker naar de consument. In Rotterdam doet Groos dat, een miniwarenhuis met uitsluitend kunstwerken en artikelen met een Rotterdamse touch. Boekblad bezocht Groos om inspiratie te vinden voor de boekhandel om haar ‘derde ruimte’ te exploiteren.
Scheidslijnen tussen genres vervagen. Enerzijds gebruiken steeds meer mainstream-schrijvers elementen van verschillende genres – fantasy, sf, horror, thriller en historische romans. Anderzijds breken genre-schrijvers door naar een groter publiek. Toch is het in Nederland moeilijk de lezers te bereiken, vertellen de uitgevers van deze cross-over-titels.
Binnenkort geeft OCW-minister Jet Bussemaker haar standpunt over de Wet op de vaste boekenprijs. Daarna behandelen de Tweede en Eerste Kamer haar toekomst. In de discussies afgelopen maanden in opmaat daar naartoe ontstond weer veel ruis door oneigenlijke argumenten en emoties. Hier nog eens de voor- en tegenargumenten op rij.
Bloggers zijn hot. Blogs met maandelijks rond de 70.000 unieke bezoekers, met uitschieters richting de half miljoen, zijn niet uitzonderlijk. Als er een boek verschijnt, stromen hordes fans naar signeersessies in boekhandels. In het kielzog van de bloggers boren uitgeverijen nieuwe doelgroepen aan.
A.C. Baantjers creatie De Cock is een van Neerlands bekendste rechercheurs, mede dankz? de tv-serie Baantjer. Met 7 miljoen verkochte exemplaren is h? de bestverkochte Nederlandse auteur. Vier jaar na z?n overl?den versch?nt deel 75 in de boekenserie. Uitgever Jeannette Ploeger: ‘Het onderhoud aan de reeks moeten w? bl? ven waarborgen. Dat hoort b? je rol als uitgever.'
De klanten vaker naar de winkel trekken en als ze daar zijn meer geld laten uitgeven. Adviesbureau Boek & Bedrijf is bezig een dienst te ontwikkelen waarbij boekondernemers met hulp van postcodes hun klantkennis ongekend kunnen uitbreiden. Zes boekhandels deden in juni mee aan een pilot.
We staan aan de vooravond van de zestigste Kinderboekenweek. Al meer dan vijf jaar is de muis Geronimo Stilton een belangrijke factor in de kinderboekenbranche. De boeken over dit van origine Italiaanse character worden in dertig landen zeer succesvol uitgeven. Uitgever Iris Mollinger: ‘Ik kom uit de traditionele kinderboekenuitgeverij. Het leuke van Stilton uitgeven is dat alles anders is.’