In het kroonjaar staat De Bezige Bij er goed voor. Het bedrijfsproces is op orde gebracht. Chequebook publishing is vaarwel gezegd. Er zijn tal van vernieuwingen gelanceerd. En de schrijvers stromen weer toe.
Een aansprekende cover helpt. Net zoals goede recensies en aandacht op televisie en radio de verkoop van een boek sterk kunnen beïnvloeden. Maar het beste ‘gezicht’ voor een boek is toch dat van een enthousiaste en kundige boekverkoper. Vier schrijvers over hun ‘andere bestaan’ als verkoper in een boekwinkel. ‘Voordat ikzelf boekverkoper werd, wist ik niet dat de rol van de boekwinkel zo bepalend was.’
Intensiveert de samenwerking tussen boekhandel en bibliotheek? Nieuwe initiatieven in Utrecht, Rotterdam en Harlingen wekken de indruk van wel. Een nauwkeuriger blik op de ontwikkelingen dwingt echter om kanttekeningen te plaatsen.
Op 1 mei ging Meridiaan Uitgevers van boekenvakveteranen Nelleke Geel en Carla de Jong van start. Centraal in Amersfoort gevestigd, maar wel buiten de Randstad, zijn ze bezig de nieuwe uitgeverij van de grond af op te bouwen. Boekhandel en lezer staan daarbij centraal.
Het boekenjaar 2019 eindigde met een klapper toen bekend werd dat Audax, moederbedrijf van onder meer Betapress, The Read Shop en AKO, het voornemen heeft Bruna over te nemen van Shared Stories Group. Over wat de verdere plannen zijn is nog niets naar buiten gekomen, toch zijn er indicaties welke kant het opgaat en wat de mogelijke gevolgen zijn voor boekhandel en uitgeverij.
Savannah Bay overleefde twintig jaar geleden als vrouwenboekhandel door te transformeren tot algemene boekhandel-met-specialisaties. Nu is het volgens eigenaar Marischka Verbeek van de Utrechtse winkel tijd voor een nieuwe gedaanteverandering. ‘Het allermooist aan Savannah Bay vind ik het verbinden van mensen.’