De praktische uitvoering van het DIgitaal Platform is nu in handen van CB en ePagine. Maar de gehele besluitvorming rond dit dossier is in achterkamers gevoerd – niemand wilde iets vertellen. Een poging tot een reconstructie.
Wiet de Bruijn is Bert de Groot opgevolgd als directeur van VBK Uitgeversgroep. Onder zijn bewind is de groep volop in beweging. Bij VBK Media zijn de oude labels weer in gebruik, de marketeers weer terug bij de uitgeefteams.
Vorig jaar was het jaar van de wegvallende zekerheden, zowel binnen als buiten het boekenvak. Met deze kennis is het in 2012 de kunst om alles als experiment te zien en kansen te grijpen. Het wordt een jaar van uitersten, van ongekende mogelijkheden en onverwachte toetreders.
Er werden dit jaar minder bestsellertitels verkocht, maar de Nederlandse titels presteerden in de CPNB Top 100 2011 in vergelijking met vorig jaar beter dan het vertaalde werk. Van de concerns is WPG met 39 titels wederom het uitgeefhuis met de meeste titels in de Top 100 – VBK heeft de helft van de top tien in handen.
Uitgeverijen kunnen vanaf nu het ISTC-nummer aanvragen. Dit ‘super-ISBN’ koppelt verschillende edities van hetzelfde werk. Het voorkomt nee-verkoop – zeker wanneer het aantal edities in dit digitale tijdperk verder blijft groeien.
Uitgevers besteden steeds meer taken uit die ze niet meer als core business beschouwen. Drukkerijen spelen hierop in door logistieke oplossingen aan te bieden of diensten als het automatiseren van de paginaopmaak. Andere strategie is gepersonaliseerde producten ontwikkelen of groeimarkten aanboren door je te profileren als Europese drukker.