Met zijn highbrowfonds en strakke vormgeving zou Leesmagazijn een van de opvallendste nieuwe uitgeverijen moeten zijn – en toch kan er nog gewerkt worden aan de zichtbaarheid. Gesprek met een ambitieus team.
Het vorig jaar gelanceerde shop-in-shopconcept van The Read Shop, D.I.O. Drogisterijen en Coop-supermarkt, heeft de NFV Franchise Innovatieprijs gewonnen. Er zijn al zeven The Read Shop-D.I.O.-combinatiewinkels. Dat moeten er dit jaar minimaal tien worden.
Lezerscommunity Hebban.nl bestaat nu één jaar. De site heeft het concept van verschillende portals losgelaten en introduceerde één redactionele homepage onder de noemer Hebban Vandaag. General manager en hoofdredacteur Sander Verheijen: ‘Het hokjesdenken bestaat bij de lezers niet, je ziet dat ze veel breder lezen.’
Begin dit jaar verhuisde uitgeverij Leopold van het Singel naar de Amsterdamse Wibautstraat, waar ze samen met de andere WPG-kinderboekenuitgeverijen de markt voor hun boeken pogen te vergroten. Eerste wapenfeit: het Edutainmentprogramma ‘Haal het leukste van school in huis’.
Op 2 april opende Kooyker haar nieuwe pand. ‘Het gevoel dat er een paar jaar geleden heerste, dat boeken lezen uit en over was, is helemaal weg. Klanten gaan weer met stapels boeken de deur uit. Ze voelen zich hier thuis’, aldus eigenaar Willeke van der Meer.
Waar veel ondernemers op hun 62ste aan hun pensioen beginnen te denken, kocht het echtpaar Maurits van Wijnen en Harriët Schardaun er onlangs juist een boekhandel bij: Arentsen in Tiel. ‘Leeftijd doet er niet toe’, zegt Van Wijnen. ‘Ik vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken.’