Niet alleen de uitgeverijen en boekhandelaren zien hun broodwinning bedreigd door e-reading.Boekdrukkerijen moeten ook op zoek naar een manier om onderdeel van de keten te blijven.De prepressafdeling blijkt van grote waarde om e-books te kunnen produceren.
Gert Verhoog (Sdu Uitgevers): Ruud Beijer (Deltahage grafische dienstverlening): ‘ We kunnen uitgevers nu binnen vijf minuten een calculatie voorschotelen’
Mark Schaap van Athenaeum Boekhandel bespreekt het themanummervan Zacht lawijd dat is gewijd aan Reinold Kuipers, voormalig uitgever van De Arbeiderspersen later van Querido.
Martin de Wilde is directeur-voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Entertainment Retailers.Het grote probleem van deze branche is het illegaal downloaden. ‘we zijn ervan overtuigd dat er eenkleinere, maar gezonde markt overblijft.’
Nu hij weer boven aan de literaire pikorde staat, is Mai Spijkers weer helemáál terugop de kaart van het nederlandse boekenvak. De karakteristieke uitgever dwingt respect af bij vriend en vijand. En hij weet hoge verkoopcijfers te halen, ook met minder makkelijke boeken.
Digitale boeken lenen is goedkoper dan boeken kopen. bibliotheekleden krijgen toegang tot een steeds grotere database. wie van vrienden leent, betaalt nog minder. In de VS beginnen de uitgevers deze bedreigingen voor hun omzet al te voelen.
Uitgeverijen laten steeds meer boeken in het goedkopere buitenland drukken. Om de opdrachtenstroom op gang te houden investeren drukkers in relaties. Boekblad vroeg uitgeverij Gottmer, en drukkerijen Wilco en Euradius naar hun samenwerking, en uitgeverij Sd u en drukkerijen Deltahage en De Groot. ‘Persoonlijk contact is het belangrijkst bij de gunfactor’.
Social media bieden zelfstandige boekhandels en uitgeverijen een unieke kans om klanten te trekken. Rutger Huizenga, creatief directeur van social media-bureau SocialPeople, vertelt hoe je een ‘social media-coma’ voor kunt zijn.
Het enorme assortiment van de nieuwe International Magazine Store (IMS) in Breda leverde de zaak in 2010 een Betapress Mercur op. De Vlaamse IMS-keten wil verder uitbreiden in Nederland. Eigenaar Dirk Willems: ‘We mikken op steden die eindigen op -dam.’
Oud-Bezige Bij-uitgever Pieter Swinkels werkt sinds begin 2011 als Director of Publisher & Industry Relations Europe bij het Canadese e-readingbedrijf Kobo . ‘Kobo kan ook hier groot worden, omdat we het e-lezen aantrekkelijk maken.’