Extra brutomarge en meer brutowinst

5 april 2012

Een bijzonder fenomeen in het boekenvak is het enorme vertrouwen tussen uitgevers en boekverkopers wanneer het gaat over afspraken van inkoopcondities en de uitvoer hiervan door CB. Er zijn nogal wat condities, want boekhandel en uitgeverij hebben het zichzelf nogal complex gemaakt. Boekhandels en uitgeverijen kunnen per uitgever, boekhandel, ISBN, bestelhoeveelheid, tijdseenheid en voorwaarde een margepercentage invoeren.Dit komt neer op miljoenen condities op jaarbasis en nog veel meer over de jaren heen.

- mariëtte koekoek

Storm

2 maart 2012

Met de stormachtige ontwikkelingen door de overname van Bol.com door Ahold deze week en het live zetten van de Kobo shop zijn de verhoudingen in het boekenvak weer op scherp gezet. Bol.com heeft in één klap de mogelijkheid om samen met Albert Heijn een geavanceerde clicks & bricks strategie te ontwikkelen, die in potentie een stuk sterker is dan enige andere partij op dit moment.

- mariëtte koekoek

Zit u eigenlijk wel in het boekenvak?

6 mei 2011

Weet u het zeker in welke business u zit? Vele mensen voor u dachten het ook te weten, en minstens net zoveel bedrijven zijn failliet gegaan omdat ze dachten het te weten.

- mariëtte koekoek

Welcome to the land of the Innovator

21 april 2011

Zo luidt de tekst die de TU/e bij de ingang van zijn campus heeft staan. Ik noem mijzelf ook graag een innovator, iemand die nieuwe technologie kan vertalen in marktkansen en -veranderingen. Maar wat is innovatie eigenlijk? In de wetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen radicale en incrementele innovatie. Radicale innovatie staat voor een nieuwe toevoeging aan de wereld, een breuk met de huidige praktijk. Incrementele innovatie borduurt voort op bestaande concepten, technologieën, processen en services, en voegt daar iedere keer iets nieuws aan toe.

- mariëtte koekoek